onsdag 13. februar 2008

Lesehester, hybelkaniner og andre fantastiske dyr

Jaa... Da var det tid for å blogge litt igjen da! Denne gangen har vi fått i lekse å blogge helt fritt, noe som i grunn er ganske deilig. Oppgaven blir så klart veldig bred og stor, men de fleste vet jo sånn ca hva man interesserer seg for å skrive om. Eneste kriterium er at bloggen har en relevans i forhold til norskfaget.

Så jadda.. Så neida, så.. Nå sitter jeg her på rommet mitt da, med pysj og alt. Koser meg litt med blogg før leggetid!!! Jeg så nettopp rundt meg og oppdaget hvor forferdelig rotete rommet mitt er. Jeg var i tillegg så dum at jeg tok en rask runde for å skjekke hva som egentlig skjuler seg i de gedigne haugene av klær slash bøker. Siden nysgjerrigheten som vanlig tok overhånd, løftet jeg litt på ting og tang. Til min store forskrekkelse fant jeg, i bunnen av haugen, et stort flak av støv! Nei, faktisk var det ikke bare ETT flak, det så mer ut som jeg hadde lagt nytt teppe der nede.

Hybelkaniner er kanskje noe av det verste jeg vet om, og det med god grunn; en gang leste jeg om noen skoleelever som hadde hatt i skoleoppgave å ikke rengjøre rommene sine, i en periode som jeg tror var på noe sånt som 4-6 uker. Hvis jeg husker riktig var dette i naturfag. Hensikten var derfor å lære mer om støv, bedre kjent som hybelkaniner, og finne ut hva dette egentlig er. Det elevene fant ut var at hybelkaniner for det meste består av avføring fra fluer og andre insekter, partikler fra møbler og tekstiler, hår fra mennesker og dyr pluss gamle, døde hudcellerester fra et velassosiert utvalg mennesker. Ikke spør meg hvordan alle disse tingene har blitt mikset...

En annen ting jeg har tenkt så sårt på i det siste, er at jeg ikke har lest en bok frivillig på minst 3 år! Dette er jo rent tragisk, i hvertfall sett utifra hvor sunt det sies at lesing er. Jeg tror ikke det er en lærer, pedagog, psykolog, lege, veterinær (!), forsker eller professor som mener at lesing ikke er bra for en. God, gammeldags boklesing er rost opp til skyene! Jeg tror det tyter bøker ut av øra på meg. Er det ikke nok med alle disse lærebøkene vi er pålagt å pugge fra perm til perm, om vi ikke også skal lese i det lange og det breie om oppdiktede personer?! Dette er jo totalt meningsløst!! Neida... Gotcha! Jeg liker faktisk å lese og jeg syntes en god bok kan være mye bedre enn en film! Jeg tror på at man blir smartere, mer oppmerksom på omverdenen og får større innsikt ved å lese mange og varierte bøker. Dette tror jeg man merker spesielt når man skal skrive skolestil.

Da jeg var liten var jeg faktisk en kløpper til å lese, og kastet med over alle typer bøker. En ordentlig liten lesehest med andre ord! Interessen har dabbet litt av med årene da kan du si... Men når jeg først starter å lese, og jeg liker boken, kan jeg sitte i flere timer, helt til jeg er ferdig! Jeg liker ikke bare å lese norske bøker, men tar gjerne utfordringen med spanske, svenske, engelske bøker osv. På den måten slår man to fluer i en smekk.

Jeg liker nok best de bøkene som inneholder temaer som er aktuelle for meg og min aldersgruppe. En storslager i 7. klasse (som forsovet var slutten på min seriøse leseepoke) var "Månefeen" av Kjersti Scheen. Den leste jeg både en og to ganger. I tillegg ble den gjenopptatt i 9, da jeg fant ut at boken fortsatt fanget meg. Nå er jeg litt usikker på om den beholder sin status som storslager, i og med at jeg har vokst og forandret meg på mange måter. Kanskje jeg skal tørre å lese "Månefeen" igjen og sjanse på at boken som jeg husket som noe av det beste jeg noensinne hadde lest, ikke lenger er så fantastisk genial? Hmm... Skal, skal ikke, skal, skal ikke, skal! Da blir det altså litt lesing i ferien alikevel.

Hilsen Anonym (?) ...

3 kommentarer:

Ellisiv sa...

Du er så utrolig flink til å skrive! Kjempe gøy å lese :)

Ine sa...

hahah pauline du er sykt morsom! jeg lo som et esel, så flink du er! fikk forresten anbefalingen av frøken ellisiv over her haha:)

LK sa...

Var et øyeblikk noget bekymret her; lurte på om du noen gang kom inn på noen som var det miste relatert til norskfaget etter den lange utgreiingen om hybelkaninene (fikk forresten akutt behov for å dra fram vaskebøtta!). Lettet kunne jeg lese videre om ditt forhold til bøker, og jeg er glad for å se at du fortsatt kan finne gleden i en god bok. Håper boktipsene fra de andre i klassen kan være til inspirasjon.