torsdag 28. februar 2008

Blogglekse uke 5

Hvordan kan jeg bli bedre i nynorsk?
Det er mye jeg kan gjøre for å bli bedre i nynorsk og sørge for at kunnskapen sitter. Jeg tror jeg må jobbe jevnt og mye for å få dette til, noe som forsovet gjelder de fleste fag.

Ett forslag er å lese nynorske bøker. Ett annet er å sette av en dag hvor jeg gjør nynorske oppgaver, f.eks fra det interaktive nynorskkurset på internett. Det tredje er å lete opp regler, stiler, lekser o.l fra ungdomsskolen, rette disse og forbedre de. Ellers er god, gammeldags pugging effektivt.

Det kan være vanskelig å sette av tid eller "gidde" dette, siden nynorsken er såppas omstridt. Det er ikke til å legge skjul på at dette faget ikke er så populært blant skoleelever, da spesielt fra Østlandet, men nå er det nå sånn at det står i læreplanen at vi skal ha det. Så da er det vel bare å kaste seg over bøkene!

1 kommentar:

LK sa...

Forslagene dine er gode, så jeg håper du finner både tid og motivasjon til å gjennomføre det;)